02136616871 02136615063 09192161957 09190182242

کاربرد پلی کربنات و موارد مورد استفاده از ورق PC

Application of polycarbonate
3:16 ب.ظ


5/5 - (20 امتیاز)

کاربرد پلی کربنات ، پلاستیک پلی کربنات یک ماده محبوب و قابل اعتماد برای تعدادی از کاربردها است. نه تنها بادوام و انعطاف پذیر است، بلکه می تواند فشار بسیار بالایی را نیز تحمل کند. علاوه بر این، پلاستیک پلی کربنات می تواند منحنی سرد باشد و به مواد اجازه می دهد تا در دمای اتاق به زوایای پیچیده و منحنی بدون ترک یا شکستگی تبدیل شوند. امروزه، پلی کربنات در طیف گسترده ای از کاربردهای مختلف استفاده می شود – اما شما از چه تعداد از این کاربردها اطلاع دارید؟

بیایید نگاهی به چهار کاربرد مختلف پلاستیک پلی کربنات بیندازیم که ممکن است با آنها آشنا نباشید تا ببینید آیا پلی کربنات می تواند انتخاب مناسبی برای پروژه بعدی شما باشد یا خیر.

موارد مورد استفاده و کاربرد پلی کربنات

لوازم خانگی – کاربرد پلی کربنات و ترکیبات آنها در لوازم خانگی مانند یخچال، تهویه مطبوع، قهوه ساز، مخلوط کن مواد غذایی، ماشین لباسشویی، سشوار، مخازن آب اتو بخار و غیره استفاده می شود. استحکام و جذابیت بصری محصول را افزایش می دهد.

خودرو/حمل و نقل – از آنجایی که کاربرد پلی کربنات سبک و شفاف است، برای ایجاد طراحی چشم نواز و افزایش کارایی وسیله نقلیه با کاهش وزن بدون تأثیر بر دوام و بهبود آیرودینامیک وسیله نقلیه استفاده می شود. مقاومت بالای آن در برابر حرارت اجازه استفاده از آن را در محفظه سبک، قاب چراغ جلو و لنزها می دهد. ترکیبات کاربرد پلی کربنات برای داشتن استحکام و مقاومت در برابر خزش عالی برای قسمت های داخلی و خارجی بدنه خودرو مناسب هستند.

ساختمان و ساخت و ساز – کاربرد پلی کربنات به عنوان جایگزین مناسبی برای شیشه در کاربردهای مختلف شیشه مانند منازل کشاورزی، صنعتی یا ساختمان های عمومی، نماها، پنجره های امنیتی، سرپناه ها و نورگیرها به دلیل دارا بودن خواص مقاومت ضربه ای بالا، شفافیت، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش شناخته می شود.

محصولات مصرفی – کاربرد پلی کربنات دارای انکسار مضاعف کم، تنش داخلی و دقت ابعادی بالا است که آن را برای تولید CD/DVD مناسب می کند. همچنین شفافیت بالای آن به طراحی محصولات نوآورانه برای استفاده روزمره مانند عینک ایمنی، لنز چشم، بطری آب با حجم زیاد و غیره اجازه می دهد. یا حتی به عنوان جزء در پنجره های ضد گلوله.

پزشکی – کاربرد پلی کربنات عمدتاً در کاربردهای پزشکی برای داشتن ترکیبی عالی از خواص مانند شفافیت، مقاومت در برابر حرارت، پایداری ابعادی و چقرمگی استفاده می شوند. کاربرد پلی کربنات را می توان با اکسید اتیلن، تابش پر انرژی و چرخه های اتوکلاو محدود استریل کرد. کاربردهای پزشکی معمولی شامل ابزارهای جراحی، سیستم های تحویل دارو، غشاهای همودیالیز، مخازن خون، فیلترهای خون و غیره است که پلی کربنات ها قادر به جایگزینی شیشه و فلز بوده اند.

تماس با مواد غذایی – به دلیل مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر شکستن، کاربرد پلی کربنات در کاربردهایی برای تماس مستقیم با غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. ظروف نگهداری مواد غذایی ساخته شده از رایانه شخصی قابل استفاده مجدد هستند، به حفظ تازگی، محافظت از مواد غذایی در برابر آلودگی کمک می کنند و می توانند به راحتی در یخچال یا مایکروویو استفاده شوند.

سایر برنامه ها – مخابرات – محفظه تلفن همراه، قطعات پیجر. تجهیزات شهری – روکش چراغ های خیابانی، شیشه های ضد خرابکاری، غذاسازها. ورزش – قطعات گیره اسکی، کلاه ایمنی، گیره های محافظ چشم برای محافظت از کودکان و ورزشکاران در برابر صدمات.

گلخانه با پنجره های پلی کربنات

پلی کربنات می تواند مقدار زیادی گرما را تحمل کند و برای پانل های گلخانه ای و مهدکودک ها ایده آل است. به لطف شفافیت بالا، پلاستیک پلی کربنات می تواند به طور موثری زندگی گیاهان را حفظ کند و در عین حال دوام بیشتری را به خود گلخانه اضافه کند. یکی دیگر از مزایای قابل توجه پلی کربنات حفظ حرارت بالای آن است – یک عنصر ضروری برای گلخانه هایی که دمای آنها در طول سال کنترل می شود.

مانع پلی کربنات در بازی هاکی

پلاستیک پلی کربنات قوی، بادوام و مقاوم در برابر ضربه است. به همین دلایل، بسیاری از افراد از مواد برای موانع و نرده ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، پیست های هاکی به دلیل انعطاف پذیری و ایمنی بالا، اغلب با پلی کربنات ساخته می شوند. به عنوان مثال، ورق های پلی کربنات مقرون به صرفه، شفاف و محکم هستند و در مواردی که شفافیت مورد نیاز است، راه حل ساده و موثری را ارائه می دهند. استخرهای شنا به دلیل مقاومت در برابر آب و هوا و شفافیتی که مواد ارائه می دهد، اغلب در پلی کربنات قرار می گیرند.

محافظت در برابر نور خورشید

از آنجایی که پلی کربنات گرما را نسبتاً خوب تحمل می کند، می توان از آن به عنوان نوعی محافظ در برابر نور خورشید برای ویترین فروشگاه ها استفاده کرد که بر نمایش محصولات تأثیری نمی گذارد. علاوه بر این، توانایی پلی کربنات در فیلتر کردن اشعه ماوراء بنفش آن را برای محافظت از اقلام در برابر اشعه های مضر خورشید ایده آل می کند. بدون این محافظ، وسایلی که در جلوی پنجره قرار می‌گیرند ممکن است به مرور زمان محو شوند – پلی کربنات می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

ویندوز و پنل های مقاوم در برابر ضربه و گلوله

هنگامی که ایمنی، امنیت یا مقاومت در برابر آب و هوا اولویت اصلی است، بسیاری به قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری کاربردی پلاستیک پلی کربنات روی می آورند. به عنوان مثال ورق های مقاوم در برابر گلوله در طیف گسترده ای از عملکردها استفاده می شوند. از محافظت از مکان‌های تجاری آجر و ملات مانند بانک‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی گرفته تا افزودن محافظ شفاف به وسایل نقلیه، استحکام پلی کربنات آن را به ماده‌ای ایده‌آل برای مقاومت در برابر گلوله تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، ورق های پلاستیکی پلی کربنات مقاومت بهینه در برابر آب و هوا را ارائه می دهند – شفافیت بالایی را بدون به خطر انداختن دوام و استحکام ارائه می دهند. این ماده را به جایگزینی ایده آل برای پنجره های سنتی تبدیل می کند که آب و هوای سختی مانند طوفان یا طوفان تگرگ را تجربه می کنند.

سخن پایانی از کاربرد پلی کربنات

کاربردهای زیادی برای پلاستیک پلی کربنات وجود دارد و ما فقط سطح آن را خراشیده ایم. پلاستیک پلی کربنات بادوام، مقاوم در برابر حرارت و چکش خوار است و آن را به یک پلاستیک ایده آل برای اهداف تولید، حفاظت و امنیت یا مقاومت در برابر آب و هوا تبدیل می کند. این مثال‌های کاربردی قدرت پلی کربنات و مزایایی که می‌تواند برای تعدادی از پروژه‌های مختلف به همراه داشته باشد را نشان می‌دهد. اگر به دنبال ماده ای هستید که در عین سبک بودن، استحکام، دوام و مقاومت داشته باشد، پلاستیک پلی کربنات ممکن است ماده مناسب شما باشد.



برچسب‌ها:, ,

مطالب مشابه! از خواندن ادامه مطالب لذت ببرید ...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *