02136616871 02136615063 09192161957 09190182242

7 نوع مختلف انواع پلاستیک

7 نوع مختلف انواع پلاستیک
5:15 ب.ظ


5/5 - (1 امتیاز)
دنیا پر از انواع پلاستیک است. چه متوجه شوید یا نه، عملاً هر چیزی که روزانه می بینید و استفاده می کنید کاملاً یا تا حدی مواد پلاستیکی است. تلویزیون، کامپیوتر، ماشین، خانه، یخچال و بسیاری دیگر از محصولات ضروری شما از مواد پلاستیکی استفاده می کنند تا زندگی شما را آسان تر و ساده تر کنند. با این حال، همه انواع پلاستیک ها یکسان ساخته نمی‌شوند. تولیدکنندگان از مواد و ترکیبات مختلف پلاستیکی استفاده می کنند که هر کدام دارای خواص منحصر به فردی هستند. در زیر 7 مورد از محبوب ترین و پرکاربردترین انواع پلاستیک ها آورده شده است:
  1. اکریلیک یا پلی متیل متاکریلات (PMMA)
  2. پلی کربنات (PC)
  3. پلی اتیلن (PE)
  4. پلی پروپیلن (PP)
  5. پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET)
  6. پلی وینیل کلراید (PVC)
  7. اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن (ABS)
بیایید هر یک از این انواع پلاستیک های متمایز را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

1. اکریلیک یا پلی متیل متاکریلات (PMMA)

اکریلیک که به دلیل استفاده در دستگاه ها و محصولات نوری شناخته شده است، یک ترموپلاستیک شفاف است که به عنوان جایگزینی سبک وزن و مقاوم در برابر شکستگی برای شیشه استفاده می شود. اکریلیک معمولاً به شکل ورق استفاده می شود و محصولاتی مانند آینه های اکریلیک و پلکسی گلاس اکریلیک استفاده می شود. انواع پلاستیک شفاف را می توان رنگی و فلورسنت، مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر گلوله، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، بدون تابش، ضد الکتریسیته ساکن و بسیاری موارد دیگر ساخت. اکریلیک علاوه بر اینکه از شیشه و ورق پلی کربنات است، هفده برابر بیشتر از شیشه در برابر ضربه مقاوم است، پردازش و پردازش آن آسان تر است و کاربردهای بی پایانی دارد.

2. پلی کربنات (PC)

سخت، پایدار و شفاف، پلی کربنات یک انواع پلاستیک مهندسی عالی است که به شفافیت شیشه و دویست و پنجاه برابر قوی‌تر است. ورق های پلی کربنات شفاف 30 برابر قوی تر از اکریلیک هستند که به راحتی کار می شوند، قالب می گیرند و به صورت حرارتی یا سرد شکل می گیرند. اگرچه انواع پلاستیک پلی کربنات بسیار قوی و مقاوم در برابر ضربه است، اما انعطاف پذیری طراحی ذاتی دارد. بر خلاف شیشه یا اکریلیک، ورق های پلاستیکی پلی کربنات را می توان بدون پیش فرم دهی و ساخت در محل برش داد یا به شکل سرد درآورد. پلاستیک پلی کربنات در طیف گسترده ای از محصولات از جمله گلخانه، دی وی دی، عینک آفتابی، تجهیزات ضد شورش پلیس و غیره وجود دارد. 7 نوع مختلف انواع پلاستیک

3. پلی اتیلن (PE)

رایج ترین انواع پلاستیک روی زمین، پلی اتیلن است که می تواند در چگالی های مختلف تولید شود. هر چگالی متفاوت پلی اتیلن به انواع پلاستیک نهایی خواص فیزیکی منحصر به فردی می دهد. در نتیجه پلی اتیلن در طیف گسترده ای از محصولات قرار دارد. در اینجا چهار چگالی رایج پلی اتیلن آورده شده است:

پلی اتیلن کم چگالی (LDPE)

این چگالی پلی اتیلن انعطاف پذیر است و برای ساخت محصولاتی مانند کیسه های خرید، کیسه های پلاستیکی، ظروف شفاف مواد غذایی، بسته بندی های یکبار مصرف و غیره استفاده می شود.

پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE)

با داشتن زنجیره های پلیمری بیشتر و در نتیجه چگالی بیشتر، MDPE معمولاً در لوله های گاز، فیلم شرینک، کیسه های حامل، بسته های پیچی و موارد دیگر وجود دارد.

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

سفت تر از هر دو نوع LDPE و MDPE، ورق های پلاستیکی HDPE در محصولاتی مانند بطری های پلاستیکی، لوله کشی آب و فاضلاب، اسنوبرد، قایق و صندلی های تاشو وجود دارد.

پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده بالا (UHMWPE)

UHMWPE خیلی متراکم تر از HDPE نیست. در مقایسه با HDPE، این انواع پلاستیک پلی اتیلن به دلیل طول زیاد زنجیره های پلیمری آن، در برابر سایش بسیار مقاوم تر است. UHMWPE با داشتن چگالی بالا و خواص اصطکاک کم، در زره های بدنه نظامی، مهر و موم های هیدرولیک و یاتاقان ها، بیومتریال برای ایمپلنت های لگن، زانو و ستون فقرات و پیست های اسکیت روی یخ مصنوعی است.

4. پلی پروپیلن (PP)

این ماده پلاستیکی یک پلیمر ترموپلاستیک و دومین انواع پلاستیک مصنوعی تولید شده در جهان است. استفاده گسترده و محبوبیت آن بدون شک است زیرا پلی پروپیلن یکی از انعطاف پذیرترین ترموپلاستیک های روی کره زمین است. اگرچه PP قوی تر از PE است، اما همچنان انعطاف پذیری خود را حفظ می کند. تحت استرس مکرر ترک نمی خورد. ورق های پلی پروپیلن بادوام، انعطاف پذیر، مقاوم در برابر حرارت، مقاوم در برابر اسید و ارزان قیمت برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و ظروف غذا استفاده می شود. فقط برای نام بردن چند.

5. پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET)

رایج ترین رزین ترموپلاستیک از خانواده پلی استر، PET چهارمین انواع پلاستیک مصنوعی تولید شده است. پلی اتیلن ترفتالات مقاومت شیمیایی عالی در برابر مواد آلی و آب دارد و به راحتی قابل بازیافت است. این عملاً نشکن است و نسبت استحکام به وزن بسیار بالایی دارد. این ماده پلاستیکی در الیاف برای لباس، ظروف برای مواد غذایی و مایعات، الیاف شیشه برای رزین های مهندسی، نانولوله های کربنی و بسیاری از محصولات دیگر است که ما به صورت روزانه از آنها استفاده می کنیم.

6. پلی وینیل کلراید (PVC)

سومین پلیمر یا انواع پلاستیک مصنوعی تولید شده، PVC است که می تواند دارای خواص سفت یا انعطاف پذیر باشد. این به دلیل توانایی خود در ترکیب با مواد دیگر شناخته شده است. به عنوان مثال، ورق های PVC منبسط شده یک ماده پلی وینیل کلرید فوم هستند که محصولات ایده آلی مانند کیوسک ها، نمایشگاه های فروشگاهی و نمایشگاه ها هستند. شکل صلب پی وی سی معمولا در مصالح ساختمانی، درها، پنجره ها، بطری ها، بسته های غیر خوراکی است. با افزودن نرم‌کننده‌هایی مانند فتالات‌ها، شکل نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر PVC در محصولات لوله‌کشی، عایق کابل‌های برق، لباس، لوله‌های پزشکی و سایر محصولات مشابه است.

7. آکریلونیتریل-بوتادین-استایرن (ABS)

ABS که با پلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین ایجاد می شود، قوی، انعطاف پذیر، براق، بسیار قابل پردازش و مقاوم در برابر ضربه است. می توان آن را در طیف وسیعی از ضخامت ها از 200 میکرون تا 5 میلی متر با حداکثر عرض 1600 میلی متر تولید کرد. ورق های پلاستیکی ABS با هزینه ساخت نسبتاً پایین، معمولاً در صنایع خودروسازی و تبرید استفاده می شود، اما در محصولاتی مانند جعبه، گیج، روسری محافظ، چمدان و اسباب بازی های کودکان نیز استفاده می شود.


برچسب‌ها:, ,

مطالب مشابه! از خواندن ادامه مطالب لذت ببرید ...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *