02136616871 02136615063 09192161957 09190182242

استحکام کششی ورق پلی کربنات

استحکام کششی پلی کربنات ، استحکام پلی کربنات
5:35 ب.ظ


5/5 - (34 امتیاز)

ورق پلی کربنات در سراسر جهان معماری و ساخت و ساز به عنوان یکی از قوی ترین و منعطف ترین مواد موجود در بازار امروز شناخته شده است. این تا حدی به دلیل مقاومت فوق العاده آن در برابر ضربه (250 برابر بیشتر از شیشه) و توانایی آن در مقاومت در برابر دمای تا 240 درجه فارنهایت است. با این حال، در تمام این ویژگی ها، این واقعیت وجود دارد که ورق های پلی کربنات نیز دارای استحکام کششی فوق العاده ای هستند. در بیشتر موارد بیش از دو برابر شیشه است. اما مقاومت کششی چیست و چرا در یک ماده مهم است؟

مبانی مقاومت کششی ورق پلی کربنات

استحکام کششی، به بیان ساده، اندازه گیری توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر شکستن تحت کشش است. این دیکته می کند که چگونه یک ماده می تواند جدا شود یا تحت فشار قرار گیرد و معمولاً از آزمایش ASTM D638 یا ISO 527 مشتق می شود. اگرچه تفاوت‌های جزئی بین آزمایش‌ها وجود دارد، اما هر دو بر اساس یک اصل اساسی عمل می‌کنند که هر دو انتهای نمونه ماده توسط گیره‌های طراحی‌شده خاص محکم می‌شوند و تا زمانی که مواد شکسته می‌شوند از هم جدا می‌شوند. این تصویر ممکن است به شما ایده بهتری از نحوه ظاهر آزمایش و تجهیزات مربوط به آن بدهد. از این طریق، آزمایش‌کنندگان نه تنها می‌توانند استحکام کششی مواد مذکور را استخراج کنند، بلکه می‌توانند کرنش، مدول کشش، نقطه تسلیم، نقطه شکست و نسبت پواسون را نیز بدست آورند.

اگرچه این عناصر همه مهم هستند، اما استحکام کششی اغلب به عنوان تعیین کننده اصلی توانایی یک ماده برای نگه داشتن در برابر تنش استفاده می شود. بسته به آزمایش، استحکام کششی را می‌توان بر حسب psi یا پوند بر اینچ مربع (برای آزمایش‌های ASTM)، یا بر حسب MPa یا مگاپاسکال (برای آزمایش‌های ISO) اندازه‌گیری کرد. یک مگاپاسکال برابر با 145.038 psi است. برای درک بهتر معنی قرائت ها، این نمودار و مجموعه خوانش فشار آن را برای محیط ها و رویدادهای روزمره بررسی کنید.

 

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هر دو آزمون استحکام کششی را به دو روش اندازه گیری می کنند. استحکام کششی نهایی و استحکام کششی تسلیم. اولی میزان فشاری را که یک ماده قبل از شکستن باید متحمل شود، مشخص می کند، در حالی که دومی فشاری را که می تواند قبل از تغییر شکل دائمی تحمل کند، دیکته می کند. برای سازندگان ضروری است که هنگام انتخاب مصالح، به خصوص در مورد پروژه های ساختمانی، از این اعداد آگاه باشند. تصور کنید که چقدر فاجعه آمیز خواهد بود اگر در نیمه راه ایجاد یک ساختمان کشف شود که یک ماده انتخاب شده نمی تواند فشار وزن انباشته شده روی آن را تحمل کند.

استحکام کششی پلی کربنات ، استحکام پلی کربنات

استحکام کششی پلی کربنات

اکنون که اصول استحکام کششی را می دانید، احتمالاً کنجکاو هستید که ورق پلی کربنات در آن ناحیه چقدر خوب عمل می کند. اگرچه همه انواع پلی کربنات استحکام کششی فوق العاده ای از خود نشان می دهند، اما اعداد واقعی از محصولی به محصول دیگر تا حدودی متفاوت است.

  • 1-SL

ورق های پلی کربنات شفاف SL ما شفافیت شیشه را با مقاومت در برابر ضربه و استحکام کششی عالی ارائه می دهند. استحکام کششی نهایی آن 9500 psi و استحکام کششی تسلیم 9000 psi به این معنی است که می تواند فشاری را که تقریباً 20000 فوت زیر آب قرار دارد قبل از تغییر شکل یا شکستگی دائمی تحمل کند.

  • 2-تروپولی

Trupoly یک جایگزین برای کسانی است که به ورق پلی کربنات شفاف نیاز دارند، محصولی که محافظت استثنایی را برای حفاظ ماشین آلات، درب های حمل و نقل یا هر محیط دیگری که در آن به شفافیت و دوام نیاز دارید، ارائه می دهد. تروپولی همچنین تا حدودی غیرمعمول است زیرا استحکام کششی تسلیم آن (9400 psi) بیشتر از مقاومت کششی نهایی آن (8800 psi) است، به این معنی که ورق ساخته شده از این ماده قبل از اینکه دچار تغییر شکل دائمی شود، می شکند.

  • 3-UV2

پلی کربنات UV2 شبیه SL و Trupoly است به این معنا که عمدتاً برای پوشش شفاف استفاده می شود. با این حال، برخلاف آن دو است، به این معنا که مقاومت کششی آن به جای psi با MPa اندازه گیری می شود. استحکام کششی نهایی آن 70 مگاپاسکال (10152.6 psi) بزرگترین پلی کربنات ما است و استحکام کششی آن 63 مگاپاسکال (9137.38 psi) فقط از تروپولی عقب است.

  • 4-LD

توانایی پلی کربنات LD برای پخش نور در حالی که انتقال نور استثنایی را حفظ می کند – همراه با این واقعیت که می توان آن را به صورت سفارشی در هر رنگی ایجاد کرد – آن را به یک انتخاب فوق العاده محبوب برای تولید کنندگانی تبدیل کرده است که زیبایی و دوام را برای آنها ارزش قائل هستند. این دوام به وضوح با استحکام کششی قابل توجهی که مشابه پلی کربنات SL است (9500 psi نهایی، 9000 psi بازده) مشهود است.

  • 5-GP

کسانی که به دنبال کاربردهای لعاب کاری و صنعتی هستند، چیزهای زیادی در مورد پلی کربنات GP ما دوست خواهند داشت. سطح صیقلی و استحکام فوق‌العاده آن، آن را به انتخابی استثنایی برای هر محیطی که شکستگی یا خرابکاری نگران کننده است تبدیل می‌کند. مانند SL و LD، استحکام کششی نهایی 9500 psi و استحکام کششی 9000 psi آن به این معنی است که قبل از اینکه ورق حتی به شکستن فکر کند باید فشار دنیایی اعمال شود.



برچسب‌ها:, ,

مطالب مشابه! از خواندن ادامه مطالب لذت ببرید ...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *