02136616871 02136615063 09192161957 09190182242

ساخت گلخانه با پلی کربنات ، ورق اکریلیک یا شیشه ؟

ساخت گلخانه با پلی کربنات ، ورق اکریلیک یا شیشه ؟
7:16 ب.ظ


5/5 - (1 امتیاز)

ورق اکریلیک، پلی کربنات یا شیشه: کدام روش برای ساخت گلخانه بهترین است؟

وقتی صحبت از ساختن یک گلخانه یا لعاب قاب سرد در باغ شما می شود، شیشه برای صدها سال ماده مورد استفاده بوده است. البته این به خاطر محیطی است که ایجاد می کند و باعث می شود زندگی گیاهان رونق یابد. اما، آیا جایگزینی وجود دارد؟

بله وجود دارد! پلاستیک هایی مانند اکریلیک (معروف به پرسپکس و پلکسی گلاس) و پلی کربنات در حال حاضر بیشتر در ساخت گلخانه ها استفاده می شوند، زیرا بسیاری از ویژگی های مشابه را ارائه می دهند: سطوح بالای انتقال نور، عایق و غیره.

این یک سوال باقی می گذارد: بهترین ماده یا روشی برای ساخت گلخانه است؟ در وبلاگ امروزی از ایران پلکسی ، ما می‌خواهیم با این مشکل مقابله کنیم و مزایای هر ماده را با هم مقایسه کنیم تا مشخص کنیم که آیا شیشه یا پلاستیک روی آن قرار می‌گیرد.

اگر تصمیم دارید مسیر ورق پلاستیکی را برای پروژه یا گلخانه بعدی خود انتخاب کنید، مطمئن شوید که محدوده مواد برش به اندازه ما را بررسی کنید.

ساخت گلخانه با پلی کربنات ، ورق اکریلیک یا شیشه ؟

آیا باید از اکریلیک، پلی کربنات یا شیشه برای گلخانه استفاده کرد؟

برای پاسخ به سوال اصلی ما در مورد اینکه کدام ماده برای ساخت گلخانه بهتر است، ورق های اکریلیک، پانل های پلی کربنات و شیشه های سنتی گلخانه را در چندین نکته کلیدی مقایسه می کنیم:

انتقال نور

برای رشد موفقیت آمیز گیاهان و گل ها به نور زیادی نیاز دارند. نرخ انتقال نور مرئی برای شیشه معمولاً حدود 90٪ است. اکریلیک در واقع نور بیشتری را نسبت به شیشه عبور می دهد زیرا میزان آن 92٪ است. پلی کربنات در جایگاه سوم قرار می گیرد زیرا نرخ انتقال آن حدود 88٪ است – اما هنوز هم به اندازه کافی برای تشویق رشد زیاد است! پلی کربنات دارای مزیت دیگری است که در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است.

دوام

یکی از معایب عمده شیشه شکنندگی آن است. شما اغلب متوجه می شوید که مجبور هستید هر سال حداقل یک شیشه را در گلخانه خود تعویض کنید زیرا به دلیل آب و هوای بد خرد می شود. اکریلیک و پلی کربنات مواد بادوام تری هستند. به طور متوسط، ورق های اکریلیک بیش از ده برابر قوی تر از شیشه هستند، در حالی که پلی کربنات حدود 250 برابر قوی تر است (حتی می توانید روی آن راه بروید!). علاوه بر این، استفاده از این دو پلاستیک ایمن تر از شیشه است، زیرا به قطعات تیز زیادی خرد نمی شوند، بلکه به قطعات بزرگ و کسل کننده تبدیل می شوند.

طول عمر

از بین سه ماده ما، گلخانه شیشه ای بیشترین عمر را خواهد داشت، اما این تنها در صورتی است که بتوانید از شکستگی جلوگیری کنید. به طور متوسط، گلخانه شیشه ای 40 سال دوام می آورد، در حالی که گلخانه اکریلیک می تواند تا 30 سال قبل از شروع زرد شدن پانل ها در مکان هایی دوام بیاورد. لعاب پلی کربنات برای گلخانه معمولاً 20 سال دوام می آورد اما کمترین احتمال شکستگی را دارد.

وزن

شیشه یک ماده بسیار سنگین است که کار با آن و حمل و نقل را دشوار (و گران قیمت) می کند. از طرف دیگر، هر دو اکریلیک و پلی کربنات تقریباً نصف شیشه وزن دارند و بنابراین هزینه حمل و نقل حداقل است!

قیمت

با توجه به تحقیقات و تولید مداوم، قیمت پلاستیک به طور مداوم در حال کاهش است. در حالی که چند سال پیش، شیشه ارزان‌ترین ماده برای ساخت گلخانه بود، اما دیگر اینطور نیست. اکریلیک مقرون به صرفه ترین انتخاب شما برای گلخانه خواهد بود و پس از آن پلی کربنات که شیشه را در آخرین مکان باقی می گذارد!

نصب

وقتی نوبت به نصب می رسد، این دو پلاستیک به دلیل دوام و وزن سبک، شیشه را شکست می دهند. اگرچه هر سه ماده برای علاقه مندان به DIY در دسترس هستند!

عایق

شیشه بهترین عایق نیست مگر اینکه شیشه های دو یا سه جداره گران قیمت را انتخاب کنید. هر دو اکریلیک و پلی کربنات دارای سطوح عایق بیشتری نسبت به شیشه هستند و محیطی بهینه برای رشد گیاهان در تمام طول سال ایجاد می کنند! پلی کربنات به صورت لعاب سرد و قاب نیز موجود است.

قابلیت سفارشی‌سازی

از آنجایی که کار کردن با پلاستیک‌ها آسان‌تر است، می‌توان آن‌ها را به راحتی به اشکال و طرح‌های پیچیده برش داد تا در فضاهای ناخوشایند قرار بگیرند – این کار با شیشه سخت‌تر است. خم شدن پلاستیک ها برای سقف های گرد نیز آسان تر است.

خلاصه ساخت گلخانه با پلی کربنات

اگرچه شیشه ممکن است ماده سنتی برای لعاب گلخانه باشد، اما در مقایسه با پلی کربنات و اکریلیک کمی قدیمی به نظر می رسد! این دو ورق پلاستیکی طیف وسیعی از مزایای شیشه را از جمله قیمت، وزن و دوام آنها ارائه می دهد.



برچسب‌ها:,

مطالب مشابه! از خواندن ادامه مطالب لذت ببرید ...

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *